תזונה לאמהות מניקות – חלק ב'

תזונה נכונה לאמהות מניקותתזונה בהנקה זה נושא שמעסיק אמהות רבות. מה לאכול אחרי לידה כדי לתמוך בעצמך? איזה מזון גורם להגברת חלב? ומאיזה מזון כדאי להמנע?

שבוע שעבר פרסמנו כאן הדרכה ראשונית , זהו חלק ב'  באשר לתזונה מומלצת לאמהות לאחר לידה
והדרכה ראשונית לגבי מזון לקטוגני (מגביר חלב)

אז מה בדיוק עושה מזון לקטוגני?

מזונות מגבירי חלב תומכים בהנקה מסיבות מגוונות. בראש ובראשונה אכילה של כמות מספקת של קלוריות ליום ותזונה שופעת יש לה חשיבות ראשונית בכל הנוגע להנקה. אישה שאוכל טוב ומאוזן, מגיעה אל ההנקה חיונית וחזקה. מעבר לכך למזון רכיבים שונים שלהם פעולה הדדית ויכולת תמיכה בכימיה הפיסיולוגית של ייצור חלב.

הרכיבים הללו כוללים פיטואסטרוגן (בפשטות מה שזה אומר, מקור חיצוני שפועל כמו אסטרוגן בגוף), צמחים בעלי איכויות מרגיעות, וחומרים חיוניים לגוף בין השאר כגון סטרולים וחומצות אמינו מהצומח. תזונה לקטוגנית עשירה במינרלים עם צריכה מאוזנת של שומן מבטיחה שהתאים ומערכת העצבים של האמא המניקה מתפקדים ברמה האופטימלית.

חלק ב' – הדרכה לגבי מזון לאמהות מניקות ומזון לקטוגני (מגביר חלב)

מה כוללת תזונה לקטוגנית?

ירקות

שומר –

אפשר לאכול טרי או מבושל. את יכולה להניח במחבת שטוחה, על אש גבוה עם מעט חמאה, ולזמן קצר. יש שמצננים אחר כך במים קרים. ככה את שומרת על הלחות, המרקם והטעם של השומר. זרעי שומר ידועים ביכולתם המופלאה להגביר חלב. הירק גופו נושא במידה מסוימת באותן איכויות.

גזר, סלק ובטטה

הירקות האדמדמים האילו עשירים בבטא-קרוטין נדרשים לגוף במידה רבה יותר בזמן ההנקה. גם במקרה של הגזר, זרעי הירק ידועים כמגבירי חלב והירק עצמו מכיל ערכים מסוימים מהאיכויות הגלומות בזרעיו.  הסלק הוא נפלא כמקור למינרלים וברזל. סלק טרי ממש יכול לסייע ממש במקרה של חוזר בברזל. אילו ירקות שיש להם מתיקות טבעית ולכן טעימים. וכן, כל אחד מהם תומך בתפקודי כבד.

ירק בעל עלים ירוקים כהים כגון תרד, סרפד, שן הארי

ירקות כאילו הם מקור נפלא לברזל, ויטמינים ואנזימים כמו גם פיטואסטרוגנים שתומכים בייצור חלב. שן הארי וסרפד הם צמחים משתנים ולכן יכולים לסייע במקרה של בצקות, תופעה מוכרת אצל נשים בהריון ולאחר לידה. הזמיני לך טרי, רצוי תוצרת אורגנית, ואכלי את העלים שלמים, קצוצים בסלט, או הכניסי לתה. הסרפד הוא צמח שמוכר כתזונה שלמה בצמח אחד. את יכולה להכניס אותו כתבלין במרק. ירקות נוספים מהקבוצה הזו: ארגולה, עלי סלק,  כרוב, סלק שוויצרי, תרד, עולש ואחרים.

דגנים וקטניות

היסטוריה ארוכה של תיעודקיימת לגבי דגנים וקטניות כמרכיבי מזוןמגבירי חלב. הדגנים הנפוצים הן שיבולת שועל, דוחן, גריסי פנינה ואורז. קטניות מומלצות הן חומוס, עדשים ושעועית (מש, וכל הירוקות).

אגוזים (פיצוחים)

אגוזים התומכים בהגברת חלב הם שקדים, קשיו ומקדמיה. עד כמה שאת יכולה אכלי את האגוזים ללא עשייה מוקדמת הטעם של אגוזים לא קלויים עם מלח או מטוגנים פחות טעים אבל אפשר להתרגל אליו ומספיקה כמות קטנה ביום.

המלצה מניקה – הכיני לך צנצנת נישנושים בפינת ההנקה שלך (אם יש עוד ילד בבית מתחת לגיל 5 להחזיק בצנצנת עם סגירה בטיחותית). בלילה כשאת מניקה את יכולה להיות רעבה פתאום הגוף ער פעיל וזה טבעי, נשנשי פיצוחים, מומלץ על להישאר רעבה או לחילופין לאכול סתם לחם. אל תשכחי להחזיק גם בקבוק מים פיצוחים בשילוב הנקה זה מתכון בטוח לצמאון.

שמנים ושומנים

לקבוצה הזו תפקיד קירטי בבניית התא והמטבוליזם של מערכת העצבים. כדאי לדעת, שסוגי השמנים שאמא מניקה אוכלת משפיעים על השומן והרכב החלב שלה.  מארי ג. הנינג, מומחית בעלת שם עולמי לתזונה ושומנים ממליצה על כמות שווה ועקבית של תערובת שומנים במנה אחת: פס חמאה, ורבע כפית  מכל אחד מהשמנים; שמן זית בכבישה קרה, שמן פשתן (מקור עשיר לאומגה 3) ושמן שומשום בסלט. גם שמן קוקוס יכול להתווסף לחגיגה.מומלץ להימנע משמנים תעשייתיים וחומצות טרנס, שכן הם עוברים בחלב.

משקאות

כדי להגביר חלב אם את צריכה בראש ובראשונה לשתות  מספיק מים. בנוסף את יכולה להיעזר בתה מגביר חלב ובירה שחורה נטולת אלכוהול אבל לא להפריז בכמויות. ושוב אני חוזרת מים בכמות מספיקה (לא יותר מדי) זה המומלץ ביותר. חשוב להימנע עד כמה שניתן משתיית קפה.

בשבוע הבא נמשיך עם תבלינים ומזונות מיוחדים ובהמשךכמה מתכונים מומלצים. יש לך המלצות משלך? כתבי לנו כאן בתגובוצ

לבריאות!

אם פספסת , למאמר על תזונה חלק א – הכנסי


פורסם ב: מאמרים

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

11 תגובות "תזונה לאמהות מניקות – חלק ב'"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת נעמה:

    תודה רבה על ההדרכה מסיע מאד.
    חשוב מאד לציין שאין לאכול בהנקה שעועית לסוגיה זה עושה גזים לתינוקות בנוסף תפוזים וירקות עליים כגון כרוב וחסה – עושים גזים חזקים.

  2. מאת נילי:

    אני מיניקה כבר ילד שני, אני מהמיניקות עד גילאים גדולים וממש התרשמתי לטובה מהמאמרים אך כדאי אולי גם להמליץ על מרק עוף עם ירקות טובים לפחות אחת ליום בצהריים, לי זה ממש ממלא את המאגרים ואני קצת פחות מסכימה עם עניין הקטניות כי חומוס ושעועית די גורמים לגזים אצל התינוק ו… מסכן, אני מעדיפה גם להמנע ממיץ תפוזים/לימונדה טבעיים סחוטים מחשש לחמיצות. אבל בסה"כ המאמרים מאווווד טובים ומהנים להעשרה וקריאה לנשים שזה עתה מתחילות להיניק וגם לותיקות שבנינו… תודה גדולה!

  3. מאת חמדה:

    תודה, נושא ממש בשבילי.
    מאוד מעניין ועוזר, ידעתי על חלק מהמוצרים מגבירי החלב, אבל הוספתם לי עוד מידע מענין ומגוון, מחכה כבר למתכונים…

  4. מאת nika:

    תודה לכולן על המידע הנוסף, ההמלצות והמילים החמות. כתבו לי מה עוד מעניין אתכן.

  5. מאת סטלה:

    תמיד אמרו לי שכרוב גורם לכאבי בטן אצל התינוקות….ולכן נמנעתי מלאכל אותו…

  6. מאת מיה:

    תודה על מאמר מלמד.

    סטלה, כרוב באמת עושה גזים .. לך ולתינוקי.

    אני מניקה ילד שני כעת והקטנה שלי סובלת כל פעם שאני נוגעת בתפו"א.. אחיה (שיהיה בריא) פלט הכול כל פעם שהחלב לא היה לטעמו..

    בהצלחה לכולכן.

  7. מאת סיגלית:

    אל מרק העוף שהומלץ רצוי להוסיף ירקות כתומים כמו בטטה, גזר, דלעת. וכן שורש פטרוזיליה ושורש סלרי. כמו כן פרי הנקרא בסינית Go Qi Zi – גו צ'י ברי שאפשר למצוא בחנות טבע

  8. מאת מונא:

    אני מניקה ילד שני בן חודש עוד מעט ואני מרגישה שאין לי מספיק חלב ולא רוצה סתם לאכול ולהשמין מה הכי מומלצ שכן מגביר חלב ולא משמין

  9. מאת דלאל:

    ראשית,אני מאלת לכל הנשים שמניקות ההמון הצלחה,אני מניקה ילד שני ומאז ההנקה של הילד הראשון אמרו לי שחלבה מגבירה יצור חלב, וזה באמת נכו,כרגע אני ממשיכה לאכול בכויות ( לא להגזים כי זה משמין).

  10. מאת ויקי:

    כל תינוק הוא שונה. אחרי הלידה הראשונה עוד בבית חולים רופאה אמרה לי להימנע מאכילת כרוב ושתיית חלב, כי זה עושה גזים לתינוק. לא נגעתי בכרוב ובחלב, והגדול שלי לא סבל מגזים. אחרי הלידה השניה אכלתי ושתיתי הכל כולל כל הסוגים של כרוב (לבן, סגול, כרובית, ברוקולי, קולורבי) וחלב, והקטן שלי גם לא סבל מגזים. :)
    בריאות לכולם ושיהיה מספיק חלב. :)

  11. מאת sol:

    אני אוכלת הכל מהכל, חוץ מנענע (ומנסה להמעיט בפטרוזיליה) ואין לקטן גזים כמעט בכלל.
    בנוסף, הקפדתי בתקופת הגזים (שעכשיו עברה) לשתות פעמיים ביום תה שומר. גם עוזר לו לגזים וגם עושה לי מלא חלב.

הוסף רשומת תגובה