תזונה בהנקה ולאחר לידה – חלק א'

תזונה בהנקה זה נושא שמעסיק אמהות רבות. מה לאכול אחרי לידה כדי לתמוך בעצמך? איזה מזון מגביר חלב? ומאיזה מזון כדאי להמנע?

המידע טמון בעבר שלנו. לאורך ההיסטוריה נשים מקצוות תבל תמיד בדקו אילו מזונות יכולים לתמוך בהן בתקופת ההנקה. תזונה בהנקה , או תזונה נכונה בהנקה הינה ידע קדום שעבר בתרבות לאורך השנים מדור לדור. אפילו במיתולוגיה אלות שייצגו את האם היו מזוהות עם השקד והשעורה, הקוקוס ופרח הלוטוס ועוד צמחים רבים שהיו בשימוש בקרב נשים מניקות, להגברת חלב.

כיום נשים מתעניינות באותו ידע קדום ורוצות לדעת אילו צמחים ומזונות יכולים לתמוך בחלב שלהן. צמחים אילו נקראים לקטוגנים, כלומר מעודדי תפוקת חלב אם. בחלק זה של המאמר ננסה לתת את התפריט המומלץ לאימהות מניקות, ננסה להביא כאן את מכלול המידע שנמצא בשימוש בתרבות שלנו כולל את רשימת המזונות והצמחים הידועים כתומכים באימהות מניקות.

חלק א' – הדרכה ראשונית לגבי תזונה נכונה בהנקה – מזון לאמהות לאחר לידה ומזון לקטוגני (מגביר חלב)

כבר בשבועות הראשונים שלאחר הלידה מומלץ להתחיל לתמוך בחלב האם על ידי כמה פעולות חשובות:

  • אכלי היטב ומספיק קלוריות ביום, בכמויות להן רגיל גופך. זה לא הזמן להתחיל בדיאטה.
  • שתי הרבה, אבל לא יותר מדי. 1.5-2.5 ליטרים ביום. מצאי את הכמות שגורמת לך לחוש טוב, ללא צמאון או תחושת מלאות לא נוחה.
  • אfלי לפחות מנה אחת ביום הכוללת מקור המכיל פרוטאין, סלט ירוק, קטניות כגון אורז או דוחן, וירק מאודה או מבושל כגון בטטה, גזר ושומר.
  • תבלי בעדינות עם ירק לקטוגני (מעודד יצור חלב) כדון שמיר, קימל, בזיליקום ושום. גם מלח ים יכול להתאים.
  • המנעי ממזון שקשה לעיכול , כמו מזון מטוגן או עתיר שומן
  • שתי יוגורט פרוביוטי לשמור על חיידקי המעיים הטובים שלך, וכדי להימנע מגזים.
  • השתדלי לאכול שומנים טובים ממקורות כגון חמאה ושמן זית.
  • צמחים מומלצים מיד אחרי לידה כוללים סרפד שמשקם את אובדן הדם מהלידה כוללים, כורכום למניעת דלקת בשד, דגנים ידועים כמרגיעים ומסייעים במקרה של תשישות. צמחים אילו ידועים גם מגבירי חלב.
  • אם איבדת דם רב בלידה המנעי מג'ינג'ר במשך כמה שבועות
  • מתכון מסורתי גם ברפואה הסינית כולל מרק עוף באופן הבא: מבושל ברתיחה עם העצמות במשך כמה שעות, עשיר בשומן עוף. יש לקחת מנה אחת בשבוע אחרת אומרים שזה יותר גירוי יתר אצל התינוק. הרמדי הסיני הזה ידוע בכוחו להפחתה שתחושת הדכדוך שלאחר לידה, להחזיר את החיות לאם ומגביר חלב.

מה המינון האישי המומלץ?

לכל אישה יש צורך שונה בכמות מזון וצמחים לקטוגניים. חלק ניכר מהאימהות מייצרות חלב ללא שום קושי מבלי לדאוג להגברת חלב עם צמחים ותוספי תזונה. אבל חלק מהנשים מרגישות שהן זקוקות לכמות גדולה של המזון לקטוגני במשך כמה ימים רצופים כדי לייצר מספיק חלב.

אמא מניקה צריכה לצבור את הידע והנסיון האישי שלה לגבי גופה הן לגבי הסוגים והן לגבי כמות המזונות המתאימים לה.

יש לקחת בחשבון שאם אין לך בעיה ביצור חלב ובכל זאת את לוקחת כמות גדולה של מזונות מגבירי חלב את עלולה לגרום לעצמך לגודש ואף סתימות בעקבות חלב שיוצר ולא קיבל "דרישה" ואפילו דלקת בשד (mastis). זה גם עלול להקשות על תינוקך ביניקה אם רפלקס הוצאת החלב שלך מוגבר. השתמשי בצמחים ובתוספי התזונה בחוכמה ומתוך הקשבה לגופך, והפחיתי כמות במידת הצורך או אם מתעוררת בעיה.

אין לראות בכתוב המלצה רפואית ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחה מתחום התזונה.

תזונה נכונה לאמהות מניקותלחלק ב' של המאמר תזונה נכונה בהנקהלחצי כאן

לחלק ג' של המאמר הנקה תזונה לחצי כאן

פורסם ב: בריאות, מאמרים

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

2 תגובות "תזונה בהנקה ולאחר לידה – חלק א'"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת נטורופתית:

    חמאה כשומן בריא? ממש לא ממליצה היות וחמאה מכילה שומן רווי ושומן טראנס המזיקים לבריאות. מומלץ לצרוך שומנים טובים כגון שמן זית, שמן קנולה, שמן אבוקדו, זיתים, שקדים, דגים וכו'

  2. מאת נטלי:

    תודה על המאמרים המרתקים .פשוט כייף:)

הוסף רשומת תגובה