מעבר למוצקים בתזונה צמחונית

תינוקות אוכלים מוצקים

איך להפחית סיכון לאסתמה, דלקות אוזניים ואלרגיות – היום?
ואיך להימנע מסוכרת, מחלות לב וסרטן – בעתיד?

ילדים סובלים מאסתמה, מדלקות אוזניים ואלרגיות, וכולם חושבים שזה טבעי ושאין מה לעשות. בעיות בריאותיות שפעם היו נפוצות רק אצל מבוגרים היום פורצות גם אצל ילדים. הגורם העיקרי להיתפתחות כל המחלות הללו הוא תזונה לקויה. אם רק נדאג לתזונה נכונה מגיל אפס נעלה את הסיכויים לבריאות טובה של ילדינו בכל שלבי החיים.
ארבעת המזונות הבעייתים ביותר הם מזון מעובד, קמח לבן, סוכר ומוצרי חלב. כל המזונות הללו חומציים ובסביבה חומצית בגוף כל המחלות פורצות.


סוכר: מנתונים שמביא ד"ר ריצ'רד ג'ונסון: 10-20% מתזונת ילדים הינו סוכר (בצורות שונות במזון), ולפי דבריו הסיכוי בעתיד שאחד מכל שלושה ילדים יחלה בסוכרת, דבר שלא היה בעבר אצל ילדים כמעט. היום ילדים צעירים חולים בסוכרת נעורים, מחלה בה הגוף תלוי באינסולין באופן קבוע.

מוצרי חלב: חלב הוא אלרגן, ומכיל מרכיבים בעייתים רבים. במחקריו של דר' קולין קמפבל (ביו כימאי אמריקאי) ושל דר' אריה אבני (רופא ישראלי שחקר את נושא החלב על מטופליו) חלבון החלב "קזאין" עלול לגרום למחלות רבות: מאסתמה, דלקות אוזניים, אלרגיות ועד סוכרת, סרטן, מחלות לב, ומחלות אוטואימוניות.

מזון מעובד: מזון מהיר (בשר, נקניקיות, פיצות, חטיפים) לרב מכיל הרבה שומן רווי, קלוריות, וכמות נתרן גבוהה (המשמשת כחומר שימור וטעם) צורת העיבוד של המזון גורמת לחלק ניכר מהערכים התזונתיים שבו לההרס. צריכה קבועה של מזון שכזה מגבירה את הסיכוי למחלות לב, סוכרת, וסרטן.

קמח לבן: עיבוד הקמח כך שיהיה לבן מחסיר מרכיבים חיוניים ממנו כולל הסיבים ופוגע במערכת העיכול. חוסר בסיבים תזונתיים בתזונה מסכן את האדם בסרטן מעי הגס ומגביר את הסיכוי לסוכרת.

כיצד לתת לילדכם את התזונה הטובה ביותר מהתחלה:

  1. 1. להניק: אין כמו התחלה מסודרת ונכונה, ותזונה נכונה מגיל אפס היא המפתח לבריאות טובה. הוכח רבות כי הנקה תורמת לבריאות האם המניקה, וכך גם לתינוק. המזון הכי טבעי והכי נכון לתינוק הוא חלב אימו. בחלב האם יש את כל המרכיבים שהתינוק זקוק להם, מויטמינים ומינרלים, חומצות שומן, אנזימים, חיידקים חיוביים, ועד לנוגדנים שעוזרים למערכת החיסון להיבנות. תחליפי החלב מכילים בעיקר סוכר חלב פרה (לקטוז), שמנים מן הצומח, וויטמינים ומינרלים סינטטים, הם אינם יכולים לחזק את מערכת החיסון, אלא לרב עושים פעולה הפוכה.
  2. 2. עם איזה מזון להתחיל: חלב אם אמור להיות המזון העיקרי של התינוק עד גיל שנה. בגיל שישה חודשים מתחילים לתת לתינוק מזון מוצק בנוסף להנקה על מנת שיתרגל ויכיר מרקמים נוספים. מזונות שמומלץ להתחיל איתו הם: ירקות מאודים: דלעת, גזר, קישוא, בטטה, תפוח אדמה, כרובית. פירות: בננה, תוכן קלמנטינה/תפוז ללא גרעינים וקליפה, תפוח עץ מרוסק, אגס מרוסק, אבוקדו. אם לתינוק יש נטייה לאהוב מתוק (פירות), זה בסדר מכיוון שחלב האם מתוק וזה הטעם אליו התינוק רגיל.
  3. 3. עם איזה מזון להמשיך: אז עברו כמה שבועות וילדכם אוכל מגוון ובריא, מה כדאי להוסיף לו הלאה? מזון אידיאלי לדעתי הוא מזון המבוסס על תזונה צמחית, מזון צמחי עשיר בערכים תזונתיים, אנטי אוקסידנטים, חומצות שומן חיוניות, חלבונים, ובעצם כל מה שילד זקוק על מנת לגדול בריא ומאוזן. מזון צמחי שכדאי להוסיף בהדרגה: דגנים מלאים: אורז מלא, קינואה, דוחן, בורגול, גריסי פנינה, סולת מחיטה מלאה, שיבולת שועל, קטניות: אפונה, עדשים בכל הצבעים, חומוס, שעועית. זרעים וגרעינים, אגוזים ושקדים כולם טחונים (טחינה משומשום מלא, טחינה משקדים, טחינה מאגוזים, וכך הלאה). מהמזונות הללו ניתן להכין מרקים, תבשילים, דייסות, חלב צמחי על בסיס שקדים, שיבולת שועל, או שומשום מלא.
  4. 4. וכשהילד כבר גדול: אחרי גיל שנה, ניתן לתת כבר "מזון של מבוגרים", כדאי להימנע מקמח לבן, ומוצרי חלב, ולתת כמה שפחות סוכר. שלושת אלו לפי גישתי הם המזונות הכי הרסניים לבריאות. פרוסת לחם עם ממרח חומוס, אבוקדו או טחינה עם סילאן, ניתן לשלב במרקים אטריות מחיטה מלאה, להכין עוגיות מקמח כוסמין בבית, ממתקי תמרים , גלידות טבעיות (מפירות/ חלב סויה/ חלב קוקוס) ועוד…
  5. 5. מאיזה מזון כדאי להימנע:. מומלץ להימנע ממזון שאיבד מצורתו הטבעית, מזון שכזה איבד גם רבות מערכיו התזונתיים ואם צורכים ממנו באופן יומיומי הוא יכול להשפיע על הבריאות לרעה. דוגמה למזון שכזה: דייסות מוכנות (איסטנט), במבה, עוגיות ועוגות מקמח לבן, מזון משומר (כולל פירות משומרים), תוספות סוכר מעובד כאבקה (סוכר ענבים/פירות), ומזון מטוגן. כדאי תמיד לתת את המזון הטרי, מכיוון שהוא המזון שהגוף שלנו יודע לעכל בצורה הכי טובה.
  6. 6. לשנות את התזונה של כל הבית: ילדים אוכלים מה שההורים נותנים להם, אך יותר מזה הם אוכלים מה שהם רואים שההורים אוהבים לאכול. ילד מחקה את הוריו, וירצה לטעום ממה שההורה אוכל. אם אתם רוצים לגדל את ילדכם על תזונה בריאה, רצוי מאד שגם אתם תשנו את תזונתכם, ולא תכניסו הביתה מזון לא בריא.

תוספים שכדאי לתת: משרד הבריאות ממליץ לתת (ויטמין D מלידה וברזל מגיל 6 חודשים). המלצה שלי היא להוסיף מגיל 6 חודשים גם B12 כטיפות 3 פעמים בשבוע.

מאמר זה נכתב ע"י נטלי שוינקלשטיין | המפתח שלך לבריאות http://www.to-heal.com

*חשוב לציין כי התוכן באתר אינו מחליף התייעצות עם רופא המשפחה ובשום אופן אינו בא במקום

פורסם ב: מאמרים

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

7 תגובות "מעבר למוצקים בתזונה צמחונית"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת יפה:

    כתבה נחמדה, אך לא יותר… מצטערת על הביקורת… אבל מה עם בשר? ודגים? למה נושא חשוב זה לא מוזכר בכתבה? הרי עוף והודו מספקים המון לילד הקטן וניתן לתת מזונות אלה כבר מגיל 8 חודשים…
    אשמח לתגובתך!
    יום טוב, יפה.

  2. מאת nika:

    הכותבת מציינת שהיא מצדדת בתזונה צמחונית. אני מאמינה שתוכלי למצוא במאמר המלצות שאת יכולה ליהנות מהן ולהוסיף ולשנות בהתאם להרגלים שלך. בתיאבון :)

  3. שלום יפה,
    בכתבה מוזכר כי היני מאמינה שהתזונה האידיאלית היא תזונה המבוססת על הצומח ושהיא מכילה את כל מה שהילד זקוק לו מבחינת ערכים תזונתיים.

    לטעמי וגישתי בשר, דגים ועוף כולם לא חיוניים לנו, ויכולים לגרום ליותר נזק מתועלת (בריאותית).

    אם תרצי להרחיב בנושא זה תוכלי להיכנס לאתר שלי ולקרוא את מגוון המאמרים שכתבתי בנושא.

  4. מאת אני:

    דרך אגב היום לפי ההנחיות , ניתן לתת הכל חוץ ממוצרי חלב ודבש כבר מגיל 6 חודשים. ומגיל 4 חודשים טעימות של הכל גם כן. ההנחה כי מוצרים מן החי מזיקים לנו נכונה חלקית לפי מחקרים חדשים של תזונאים בהרוורד. זה נכון שתזונה של קטניות ודגנים היא בריאה והיא צריכה להוות רוב מקור החלבון שלנו. בשר אדום ניתן לומר לא ממש מומלץ. אבל דגים ועוף כן מומלצים במידה ולא כל יום. קצת איזון לא יזיק לכולנו. תזונת התינוקות לא שונה מתזונתינו. ככל שנרגיל את הילד לתזונה המשפחתית כן ייטב לו ולנו.

  5. מאמר מעניין מאד ומלא השראה!

    תודה רבה :)

  6. מאת טיבעונית:

    שלום אני,
    אל תתיחסי ל"הנחיות" של אקדמיות שרק מנסות להצדיק את קיומן הכלכלי וכדאי שתתענייני בכל הנוגע לגידולי תעשיית הבשר למיניהם, כולל עופות ותלמדי שמדובר בחיות עמוסות בהורמונים ואנטיביוטיקות שלא עלינו.וכמו שכתבת שתזונת התינוקות לא שונה משלנו, אז גם לך עדיף לא לצרוך מוצרי בשר למיניהם.

  7. מאת הדר:

    אני אמא לילד בן שנתיים ,לא צמחונית , רק שבהריון שלי נגעלתי מבשר ולא אכלתי אפילו עוף…הילד שלי משום מה יצא צמחוני לא מוכן להכניס שום דבר שהוא לא אורז, פסטה ,קוטג',מלפפונים , תפוחים ,אבטיחים ,לחם וכמובן במבה…..
    האם את חושבת שיש קשר לזה שלא אכלתי בהריון בשר אז הילד יצא צמחוני(אפילו ביצים בכל צורה שהיא ,הוא לא מוכן להכניס לפה)?
    ואיזה תוספי תזונה אצטרך להוסיף לו?

הוסף רשומת תגובה