יוגה בתקופת ההריון ולאחר לידה

מדוע מועילה היוגה דווקא בתקופת ההיריון ואחרי הלידה?

איך מאפשרת היוגה להתכונן ללידה, לסייע ולמנוע תופעות שכיחות בהריון כגון החלשות שרירי רצפת האגן, כאבי גב, נוקשות בשכמות, בחילות, צרבות, בצקות וקוצר נשימה? איך עוזרת היוגה במהלך הלידה עצמה ובקופה שאחריה?

את התשובות לשאלות, יחד עם מידע חשוב נוסף, מביאה לנו ליאת מנדל, מורה ליוגה המלמדת בקבוצות ובאופן פרטי ובין היתר  עובדת עם נשים בהריון ולאחר לידה ובלימוד טכניקות להחזרת החוסן, השלווה והאיזון בזמן ההיריון ולאחר הלידה.

היוגה היא תורה עתיקת יומין ומקיפה מאוד, המביאה להתפתחות אישית בכל רובד בקיום שלנו.

ככזו, קיימת בה התייחסות לכל שלבי ומצבי החיים שלנו וביניהם גם הריון ולידה.

היוגה (ובמיוחד הטנטרה שממנה התפתחה היוגה הידועה לנו לרוב כיום במערב), רואה את היקום וכל מה שקורה בו (ובתוכו גם האדם), כמשחק בין שני כוחות מרכזיים שפועלים עליו ולכן גם עלינו:

כוח אחד נקרא שיווה, ומייצג את העיקרון הזכרי ביקום; את התודעה האוניברסאלית- הלוא היא החלק הנשגב, השלם והפנימי ביותר שקיים ביקום– איתו שואפים היוגים לבוא במגע.
הכוח השני נקרא שאקטי ומייצג את האנרגיה הנקבית; הכוח הדינאמי הפועל ביקום, שמאפשר זרימה, תנועה ויצירתיות ומעניק חיים, שפע וריבוי.
מטרת היוגה היא לאפשר איחוד פנימי בין שני כוחות אלה המצויים בכל אחד מאיתנו וכך ליצור איזון והרמוניה גדולים יותר, בחיינו הפנימיים והחיצוניים.

בעקבות השקפת עולם זו, אפשר להבין את החשיבות הגדולה שמייחסת היוגה לאישה ולתהליך יצירת החיים.
זו הסיבה לדיבור הנרחב בכתבים העתיקים של היוגה בנושא ולאינספור הסיפורים, הדימויים והאזכורים של הכוח הנשי על  עוצמתו, פוטנציאל היצירה הטמון בו, והאופן בו יכול כל אדם לפעול לטובת מיצוי ואיחוד שני סוגי האנרגיה:  הזכרית והנקבית.

עם התרחבותה של היוגה והגעתה למערב, נולד הצורך להתאים אותה לצרכים ולאורח החיים של המתרגל המערבי.
מכיוון שהיוגה היא שפה חיה- המתפתחת ומשתנה כל הזמן- כאשר במערב נוצרה מחדש מודעות אל גוף האישה והתהליכים המתקיימים בו, התפתח גם תרגול יוגי המתמקד בניצול הפוטנציאל הטמון ביוגה עבור תקופת חיים זו של הריון ולידה – תרגול שהלך והתחדד עם השנים, וכיום נודעת לו חשיבות רבה.

תקופה זו של הריון ולידה, היא תקופה של שינויים רבים, מרחיקי לכת, שקורים בזמן קצר ובעוצמה רבה, בכל רמה בקיום שלנו: מבחינה פיסית, הורמונאלית, אנרגטית ומנטלית:

מבחינה פיסית: הגוף נושא משקל עודף הולך וגדל עם התקדמות ההריון, משקל שיוצר עומס רב על המפרקים והשרירים. הגוף משתנה במהירות רבה ומאבד את הפרופורציות הרגילות שלו.

מבחינה הורמונאלית: חלים בגופנו שינויים דרמטיים בעקבות ההורמונים המופרשים מהשחלות ומהשלייה, שתפקידם העיקרי הוא לרכך את רקמות החיבור ולהגמיש את המפרקים והשרירים כדי להכין את הגוף להתרחבות הצפויה עם גדילת העובר ובתהליך הלידה. התרחשויות משמעותיות אלה, משפיעות כמובן על המצב הנפשי וגורמות לו לעתים, לשינויים קיצוניים.

מבחינה מנטלית: זוהי תקופה עמוסה בתהיות, ציפיות וחששות מהלידה המתקרבת וביחד עם שאר השינויים, נוצרות לעיתים תחושות של בלבול ופיזור.

התוצאה הכללית היא שאנחנו יוצאות מאיזון בכל מובן אפשרי, וכאן בדיוק נכנסת היוגה לתמונה.

תרגול יוגה בזמן ההיריון מיטיב עם האישה לכל אורך ההיריון, ממש מתחילתו ועד סופו, בלידה עצמה ולאחריה.

היוגה מחזקת ומכינה את גוף האישה ללידה, ומאפשרת לה להתכונן מבחינה רגשית ומנטלית ע"י הקשבה עמוקה לצרכי גופה המשתנה.
התרגול מאפשר להתחבר ולהקשיב לנשימה כדי שתהיה יעילה לאורך ההיריון ובמהלך הלידה. תרגול יוגה שגרתי בזמן ההיריון עוזר בשיפור ומניעה של תופעות שכיחות בהריון כמו: החלשות שרירי רצפת האגן, כאבי גב, נוקשות בשכמות, בחילות, צרבות, בצקות וקוצר נשימה, ומלווה את האישה גם במהלך הלידה.
התרגול לאורך ההיריון משפיע גם על התקופה שלאחר הלידה ומאפשר החלמה מהירה יותר של שרירי קרקעית האגן והרגשה כללית טובה יותר.

בתקופה שלאחר הלידה, תרגול היוגה מתמקד בשיקום וחיזוק שרירי קרקעית האגן ובעקבותיהם שרירי הבטן, בשחרור מתח מפלג הגוף העליון, בהפגת עייפות ולחץ נפשי הנוצרים בעקבות המצב החדש, ובהחזרתו של הגוף, לאט ובהדרגה למצב של חוסן, שלווה ואיזון.

יותר מהכל, היוגה מכוונת להתבונן ולקבל את המציאות המשתנה כל הזמן, ומלמדת כיצד להיות מאוזנים ויציבים יותר נוכח השינויים הבלתי פוסקים בחיינו – בכל תקופת חיים
על אחת כמה וכמה, נכון הדבר בתקופה גדושת שינויים רבים כל כך כמו תקופת ההיריון והלידה.

מניקה מגישה לך 3 תרגולי יוגה מיוחדים לנשים בתקופת ההיריון ואחרי הלידה.

הכיני מזרון ותני לגוף שלך משהו שהוא באמת צריך:

לחצי לתרגול שרירי רצפת האגן

לחצי לתרגול חגורת הכתפיים והעורף

לחצי לתרגול להרפיה ושחרור של הגב התחתון

פורסם ב: מאמרים

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

1 תגובה אחת "יוגה בתקופת ההריון ולאחר לידה"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת אשת-איש:

    נושא מאד מאד חשוב ונצרך בהריון!! כל הכבוד על הכתבה להריוניות וליולדות!!:)

הוסף רשומת תגובה