לך לישון כבר! הפרעות שינה אצל ילדים

בעיות שינהכולנו מכירות את התופעה, הילד כבר ישן "לילה שלם", שינה שקטה ושלווה ופתאום בגיל מסוים הוא מתחיל להתעורר בצעקות ובבכי.

לפעמים הם מתעוררים בוכים ולא נרגעים.

האם פעם תהיתן מהיכן מגיעה המפלצת שמפחידה אותם כל כך?

אולי יש לילד הפרעת שינה? יתכן שההסבר והפתרון פשוטים הרבה יותר

אורי ארמון, מטפל ברפואה סינית ומומחה לרפואת ילדים ומשפחה מסביר למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי להחזיר לילדים ולהורים את שנת הלילה הנגזלת.

.

שנת הלילה של הילדים הוא נושא שמעסיק הורים רבים. בואו נתחיל מהתחלה.

שינה אצל תינוקות

תינוקות שרק נולדו עדיין לא הפנימו את ההבדל בין יום ולילה. הם אוכלים,ישנים ומתנהלים לפי המקצב הפנימי שלהם ולפי צרכי הגוף שלהם. אין הרבה מה לעשות כדי לגרום להם לישון חוץ מלנוח כשהם נחים ובאופן כללי להתאים את הקצב שלנו לקצב שלהם.

שינה אצל פעוטות

כשהתינוק גדל מעט, מתחזק, עולה במשקל ומתחיל להבחין בסדרי העולם שמסביבו, בדרך כלל תתארך שנת הלילה שלו ושלנו. בגיל מספר חודשים, חלק גדול מהתינוקות (בעיקר אלו של החברות שלך) כבר ישנים 7-6 שעות רצופות בלילה. שנת לילה רצופה ורגועה חיונית מאוד להתפתחות תקינה של הילדים, לגדילה, לחיזוק המערכת החיסונית וחילוף חומרים תקין. אבל לא פחות מכך, חשובה גם איכות החיים שלכם ההורים.

שינה אצל ילדים

עוברת עוד שנה, ועוד אחת, הוא כבר ישן 8 שעות… החיים טובים. המלאך הקטן שוכב לו במיטה רגוע, אנחנו מתכוננים לשנת לילה עמוקה ומספקת… ואז לילה אחד אנחנו מתעוררים לקול בכי.בפעם הראשונה לוקח לנו כמה רגעים להתאפס. אנחנו כבר לא רגילים. בחשש אנחנו מניחים יד על המצח שלו. אולי הוא חולה? הילד צורח, עיניו עצומות או בוהות. אנחנו לוקחים אותו על הידיים, מנענעים, מלטפים, מרגיעים… משוכנעים שזה רק חלום רע… אנחנו לא באמת עומדים בתחתונים בשתיים בלילה ומגרשים מהחדר מכשפות בלתי נראות…

אז מה קורה פה? למה ילדים שישנו "לילה שלם" בשקט ובשלווה מתחילים בגיל מסוים להתעורר בצעקות ובבכי? למה הם לא נרגעים, ומה ניתן לעשות כדי להחזיר לעצמנו את שעות הלילה הנגזלות?

מהי הפרעת שינה?

  • הפרעת שינה היא מצב מתמשך שכולל קושי להירדם
  • התעוררויות תכופות במהלך הלילה וקושי להירדם אחריהן
  • יקיצה מוקדמת מאוד
  • תחושה של חוסר רעננות בבוקר.

בראיה של הרפואה הסינית, בריאות טובה תלויה באיזון שבין yin לבין yang – שני הכוחות הבסיסיים שפועלים בטבע ובגוף האדם. חוסר איזון שיגרום לשינה מופרעת עלול להתקיים כתוצאה ממספר מצבים גופניים:

  • חסר דם (מצב אנרגטי של הגוף שאיננו קשור בהכרח לאנמיה)
  • חום פנימי
  • ליחה
  • קור מערכתי
  • תזונה לא מתאימה
  • גורמים מולדים.

פתרונות אפשריים:

להירדם מול הטלוויזיה טוב או לא טוב?

הסבר סיני:

בהתבוננות הסינית, זמן הלילה הוא גם זמן עלייתו של ה- yin ודעיכתו של ה- yang. הפאזה הזו מאפשרת לגוף להירגע, להרפות את עצמו ולשקוע במצב ששיאו יתבטא בשינה עמוקה וטובה. לעומת זאת צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב, משחקים בעלי אופי של השתוללות והתרוצצות, דגדוגים, מוזיקה רועשת, אורות מהבהבים – כל אלו הם בעלי אופי יאנגי – פעיל, מהיר, חם – שלא מאפשרים ל- yin שבגוף להתעצם ולבוא לידי ביטוי.

אז מה נכון?

בבתים רבים נהוגה צפייה בטלוויזיה לפני השינה וילדים רבים (וגם מבוגרים…) מדווחים כי זו מרגיעה אותם. שימו לב שתכניות רבות המוקרנות בשעות הלילה בערוצי הילדים השונים הן תכניות קופצניות בעלות אפקטים ויזואליים וקוליים מעוררים, אלו מעלים בצורה קיצונית את מצב הגירוי של המוח. כמטפל, אני מבקש מההורים להבחין בין הירדמות במצב של רגיעה מערכתית, לבין הירדמות הנגרמת מתשישות. בזו האחרונה, הגוף אמנם ישן אך המוח נותר מגורה מאוד. חוסר האיזון הזה בין ה- yin וה- yang גורם לשינה שאיננה שקטה, יעילה ומספקת, מלווה בחלומות רבים, לעיתים מטרידים, התעוררות קשה ועייפות שנגררת במשך היום. הילד נגרר אל הגן, הוא כפוף, מצב רוחו ירוד או רגיש, לעיתים יירדם אחר הצהריים ויתעורר "הפוך" במצב רוח רגזני. כדי לצאת מהמעגל הזה, נסו לעזור לילד להכניס את גופו למצב רגוע – מקלחת נעימה ורגועה, אורות מעומעמים, דיבור רך, או אפילו שיחה שקטה על אירועי היום יעזרו לו לבסס טוב יותר מצב מתאים לשינה שקטה. נסו לוותר על הטלוויזיה, להחליפה בקריאה משותפת או אפילו במוזיקה פשוטה ושקטה.

המפלצת שבארון

פחד אצל ילדים הוא מצב שכיח כשמדברים על הפרעות שינה – פחד מהחושך, פחד מחלומות ואפילו פחד מהשינה עצמה. ילדים שישנו "לילה שלם" יתחילו לעיתים אחרי גיל 18 חודשים, ויותר מכך אחרי גיל 3 להתעורר בלילה בבהלה מפחד קונקרטי, או כשהם שבויים בתוך איזה חלום מבעית. את עולמם מאכלסות מפלצות, חיות מאיימות ומכשפות וכולם פעילים כשהחושך יורד. יש לזכור שפחדים אלו הם נורמליים בגילאים הללו ומבטאים את העובדה שהילד מפתח מודעות לעולם הסובב אותו ולומד להעריך ולבחון את כוחו.

ההסבר הסיני:

בהתבוננות סינית ניתן משקל גם למצבים חיצוניים כמו אמא שעברה שוק משמעותי בהריון או ילד שעבר טראומה כלשהי או שקיימת פגיעה בציר אש-מים. גם צריכה מוגברת של תכניות טלוויזיה ומשחקי מחשב מפחידים עלולים להשאיר חותם בלתי נראה אצל הפעוט. במקרים אלו הילד יהיה עצבני גם באופן כללי, יפחד להיכנס למיטה וייצמד להורה. כשיתעורר באמצע הלילה יהיה זה בהתקפת היסטריה והוא יתקשה להירגע. במקרים אלו הטיפול יכוון להרגעת ה- Shen – אספקט נפשי לפי הפילוסופיה הסינית – על ידי דיקור וצמחי מרפא.

מהי תופעת "תקיעות מזון"?

ילדים הסובלים מכך אמנם יירדמו בקלות, בעיקר כשהם שוכבים על הבטן אבל

  • יתעוררו מספר פעמים בלילה בבכי חזק
  • לעיתים ילדים אילו יזיעו
  • חריקת שיניים
  • אגרופים קפוצים
  • בדרך כלל יסבלו מצואה רכה מאוד באופן תדיר

בעיקר כשמדובר בפעוטות, נוטים ההורים לקשר את התקפות הבכי לרעב, ונותנים לילד בקבוק אוכל כדי שיירגע, פעולה שמנציחה את הבעיה וגורמת לאורך זמן להחרפתה.

אז מה עושים?

כדאי לדאוג שארוחותיו של הילד יכללו מזון חמים (לאו מדובר בטמפרטורת ההגשה אלא באיכות אנרגטית) להימנע ממשקאות מצוננים, וכן לא להעמיס מזון סמוך לשעת ההשכבה של הילד. ארוחת ערב מאוחרת מחייבת את הגוף להפנות משאבי אנרגיה (yang) לתהליך העיכול, והשינה תהיה מופרעת, רצופת חלומות ולא שקטה.

יש לילד חום

מצב נוסף המשפיע על איכות השינה הוא מצב חום. יש להדגיש כי לא מדובר כאן על חום הנגרם כתוצאה ממחלה, אם כי גם אז יגרמו הפרעות שינה, אך אלו יחלפו בתהליך ההחלמה. הכוונה לחום פנימי שעלול להיגרם כתוצאה מיובש (שתייה מועטה במשך היום), תזונה חמה מאוד או שומנית (מזון מעובד ומתועש, מזון מטוגן, שמן או מתובל מאוד) או לחלופין חום שנוצר כתוצאה מדפוסים שהתגבשו עוד בזמן ההיריון כגון תזונה, עצבנות, כעס או עישון.

ילדים "חמים" יהיו לעיתים בעלי טמפרמנט רגזני או בעלי סף גירוי נמוך, יתקשו להירדם, יעדיפו לישון על הגב ושנתם תהיה חסרת שקט. הם עלולים להתעורר מתוך פחד אבל יירגעו מהר אם יהיה איזה מקור אור בסביבתם כמו מנורת לילה. לעיתים יקיצו באמצע הלילה כשהם ערניים לגמרי, יבקשו לשחק עם ההורים כאילו זה עיצומו של היום. במקרים אלו שינוי תזונתי יחולל שינוי דרמתי. ניתן לתמוך בשינוי באמצעות דיקור וצמחי מרפא.

ילדים בעלי קונסטיטוציה חלשה או שהם חלשים כתוצאה ממחלה ממושכת, פציעה שהביאה לאבדן דם, או סובלים מחסר דם, נוטים גם הם לסבול משינה מופרעת. בראייה הסינית גם מחלה קשה של האם בזמן ההיריון או ההנקה ישפיעו על חולשת הילד. במקרים אלו הילדים יהיו חיוורים, בעלי רפיון פיזי, לא שקטים ובעלי תיאבון ירוד. הם יירדמו בקלות אך יתעוררו במרווחי זמן קבועים ויחסית קצרים במהלך הלילה. במקרים כאלו ניתן לחזק את הילד באמצעות תזונה מתאימה ודיקור.

לסיכום

ברפואה הסינית המסורתית אבחנו מספר גורמים המשפיעים על איכות השינה של הילד. חלקם ניתנים לשינוי או שליטה על ידי ההורים וחלקם ניתנים לטיפול על ידי המטפל ברפואה הסינית. באמצעות תשאול לא ארוך ובדיקה גופנית של הילד (שכוללת בדיקת הדופק והתבוננות בלשון) יכול המטפל שהתמחה ברפואת ילדים לאבחן את המקור לבעיות השינה, להציע להורים את השינויים הדרושים באורח חייהם או אורח חייו של הילד, ולתמוך בתהליך באמצעות דיקור קצר ולא כואב במספר נקודות מועט (2-6 נקודות דיקור בלבד בכל טיפול).
במקרים מסוימים יוכל להמליץ גם על פורמולת צמחים.

לשאלות נוספות בנושא שינה ורפואה סינית את מוזמנת להגיב , לשאול ואורי ארמון יענה על שאלות

לצפיה בראיון של אורי ארמון בתוכנית של רפי קרסו – לחצי כאן

>

לכרטיס האישי של אורי ארמון- מטפל ברפואה סינית – לחצי כאן

.

.>

 

פורסם ב: בריאות, מניקהTV

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

3 תגובות "לך לישון כבר! הפרעות שינה אצל ילדים"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת עטרת:

    שלום, אני אמא לבן כמעט בן שנה.
    כבר מכשהוא נולד הוא צרך כל שעתיים בקביעות חלב ע"י הנקה.
    כפי שכבר אמרתי הוא כבר כמעט בן שנה ועדיין הוא קם כל שעתיים בלילה כדי לינוק.
    ניסיתי לתת לו מוצץ שירגע, ניסיתי לתת לו מים.ניסיתי גם בדרכים שילך לישון שבע אך לא מאוכל שומני או מטובל מידי.
    הכל אך ללא הועיל.
    בגלל הרגל זה הוא ישן איתנו בחדר השינה כדי שלא אצטרך לקום כל שעתיים ולהניק בחדר אחר.
    תשושה ועייפה…מה לעשות??

  2. מאת עטרת:

    בעיה…

  3. מאת nika:

    עטרת אני מתארת לעצמי שלא קל לך בכלל. יכול להיות שבשלב הזה הוא משתמש בהנקה לאו דווקא בגלל שהוא רעב. האם הוא אוכל מוצקים? גם לי היה שלב שבו הרגשתי שהקטנה שלי לא משחררת (וגם אני קצת לא שחררתי אני מודה) למרות שהיה קשה ומתיש לא ידעתי איך לצאת מהלופ וגמילה לא נראתה כמו אופציה טובה או נכנונה בכלל. היא אגב לקחה מוצץ ואכלה מוצקים כמו שצריך. מי שיכול לעזור לך כאן זה דווקא אורי ארמון המטפל שלנו ברפואה סינית, דווקא במקומות האילו שבהם יש איזה מכלול של רגשות והתנהגויות וקבעונות רפואה סינית יכולה לעזור. במקביל הייתי מתייעצת עם יועצת שינה, אצלנו יש את איילת רוזן, שיכולה לעזור לך בתכנית מובנית , איך להתחיל להרגיל אותו לשנת לילה בת כמה שעות במיטה שלו ובהמשך להגיע ללילה שלם. זה המקום להזכיר שאנחנו לא נולדנו עם כל הידע ומומלץ להעזר באנשי מקצוע שידעו לכוון אותנו ולעזור לנו לשפר את איכות החיים שלנו ולבנות תקשורת בריאה ומאוזנת עם הילדים שלנו.

הוסף רשומת תגובה