דיכאון אחרי לידה

מה זה דיכאון אחרי לידה? (Postpartum Depression PPD)

לידה גוזלת כמות עצומה של אנרגיה, ולאחריה מתרחש שינוי מהיר במאזן הכימי- הורמונלי של הגוף. תחושות של בלבול, חוסר בטחון או חרדה מהאחריות סביב טיפול בתינוקך הקטן שכיחות למדי במצב זה. הסימפטומים של ה"בייבי בלוז" (דכדוך) כוללים עייפות, בכי, נדודי שינה, כעס, תחושות בדידות או צורך להתבודד וחוסר היכולת להתרכז. לרוב מופיעות תופעות אלה לתקופה קצרה ומתפוגגות לאיטן עם השבועות שחולפים. עם זאת, במידה ואת לא חשה הטבה תוך שבועיים שלושה או אם את חשה שרגשות אלה מחמירים, ייתכן שאת חווה דיכאון שלאחר לידה ובמצב זה מומלץ לגשת בהקדם לייעוץ רפואי.

איך אני יכולה לעזור לעצמי?

צמחי מרפא

חוסר איזון הורמונלי וירידה משמעותית של פרוגסטרון לאחר לידה עלולים לגרום לתחושה של דיכאון. הצמחים הבאים יכולים לסייע לך:

שיח אברהם מצוי (Vitex) עוזר לעורר ייצור של פרוגסטרון ולאזן את המחזור ההורמונלי

זנב הארי (Motherwort) ומליסה רפואית (Lemon Balm) יכולים לסייע בתנודות במצבי הרוח ואיזון המצב הרגשי

Skullcap ממשפחת המנטה, שיבולת שועל וקמומיל הינם צמחים המסייעים להרגע ולשחרר מתח

פרע מחורר (St. John’s Wort) יעיל בשימוש של נשים מניקות

תזונה

מזונות עשירים בקלציום (כגון יוגורט, אגוזים, טופו, חיטה מלאה, בשר, ביצים, ירקות ירוקים, גרעיני שומשום, תאנים יבשות, טחינה ודגים- במיוחד סרדינים) ומגנזיום (כגון שקדים, גרעיני חמניות, טחינה, חומוס, חיטה מלאה, שיבולת שועל, סובין) חומרים אלה מרגיעים את מערכת העצבים ומסייעים לשינה

הקפידי על מידה מספקת של חומצה פולית בתזונה שלך (אכלי יתר מזונות כגון כבד עוף, דגנים מועשרים בחומצה פולית, תרד, קוואקר, לחם מחיטה מלאה, שעועית ירוקה, תפוזים)

צמצמי או חדלי בתקופה זו לשתות קפה או לצרוך מזונות המכילים קפאין, כולל תה, משקאות קלים ממותקים וגם שוקולד…

הומיאופתיה

רמדי (תרופה הומיאופתית) מומלץ בדיכאון שלאחר לידה: ספיה (Sepia), פולסטילה (Pulsatilla), איגנציה (Ignatia, (Natrum-muriaticum Arsenicum album.

ארומתרפיה

ריחות המרוממים את מצב הרוח: קלארי סייג', סנדלווד והדרים. השתמשי בריחות האלה, בשילוב שמן בסיס למסג', כטיפות באמבט או על כר השינה שלך. את יכולה גם לטפטף אל מטפחת ולהריח אותם בהנאה במהלך היום. ארומתרפיה להרחה או בשפריצר זמינים לך בבתי הטבע.

פרחי באך

אלגומין- מספר 13 (Gorse) מומלצים להקלה בתחושות של יאוש ועגמומיות

חרדל- מספר 21 (Mustard) להקלה בתחושה עמוקה של עגמומיות ללא סיבה מובנת

ערמון מתוק- מספר 35 (Sweet Chestnut) להקלה בתחושות עצב, יאוש וחוסר אונים, צער, תשישות ותחושת בדידות

הצעות נוספות:

מדיטציה- עקבי אחר הנשימה שלך, ותתמקדי במילה או משפט חיוביים שמרוממים אותך

דמיון- עצמי עיניים והעלי בדמיונך דברים שגורמים לך אושר, או תמונת פנים שלך עם חיוך זוהר וניצוץ בעיניים

פעילות גופנית- התחילי לעשות פעילות קלה להתחיל ליצור תנועה זורמת בתוכך

עזרה- השיגי מישהו שיסייע לך בתקופה זו בעבודות הבית, בבישולים ובטיפול בילדיך הגדולים יותר

שיחה- שוחחי עם חברה קרובה על הרגשות שלך, או עם מטפל רגשי שילווה אותך בתקופה הזו

ניקה בנימה אישית

אחרי הלידה הראשונה שלי סבלתי ככל הנראה מדיכאון אחרי לידה או לפחות בייבי בלוז. באותו זמן לא הלכתי לבדוק את עצמי. זה היה חלק מהמאפיינים של להסתגר, להתבודד ולהרגיש ייאוש. היום- במבט לאחור- אני יודעת שלו הייתי מודעת, אילו הסביבה שלי הייתה מבינה את המצב שבו הייתי, עם סיוע נכון הייתי מצליחה לעבור את התקופה הזו ביתר קלות ובמהירות. בלידה השנייה שלי הרגשתי  אחרי מספר שבועות שאני שוב נוטה לעגמומיות למרות ש"בשטח" הכל היה בסדר: הייתי מרוצה, הייתה לי עזרה, הנקתי כמו שרציתי והיום שלי היה מלא בפעילויות שאהבתי. הפעם זיהיתי את המצב ופניתי להומאופטיה (לקחתי ספיה), שיניתי את התזונה שלי ותרגלתי יוגה. אני לא יודעת מה מכל המרכיבים עזר והאמת שזה בכלל לא משנה – הצלחתי לצאת בקלות מתוך תחושות הבלוז שהיו לי ותוך תקופה קצרה הם חלפו.

המלצתי החמה למי שממעטת לצאת מהבית ונוטה להתבודד בתקופה הזו: מצאי דרך למלא אחר הצרכים שלך בתוך הבית. שרייני זוג ידיים מחויבות של אמא, אחות, חברה או אפילו בתשלום, שיבואו להחליף אותך אפילו לשעה ביום. הקדישי את הזמן הזה לעצמך: לאכול משהו, לשתות קפה במרפסת בשקט, להיכנס לשירותים או למקלחת בלי לחץ או סתם להרים רגליים ולעצום עיניים. קחי לך את הזמן, אבל אל תבודדי את עצמך מהחברה לגמרי. חשוב לדעת גם להתנתק קצת מתינוקך ולמלא את היום בתוכן שהוא גם מסייע ותומך בך.

זו לא בושה לבקש עזרה, אין שום דבר לא בסדר בלחוות את התחושות הללו. מגוון של פתרונות עומדים לרשותך. העניקי לעצמך את הסיוע שאת זקוקה לו כדי לעבור את התקופה הזו בהנאה וברוגע.

פורסם ב: מאמרים

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

2 תגובות "דיכאון אחרי לידה"

קישור חוזר | RSS תגובות

  1. מאת אני אמא:

    הרפואה הסינית מייחסת במקרים רבים את הבייבי בלוז לחוסר דם.
    הטיפול ברמת התזונה ייתן דגש על תזונה חמה ועשירה (אני קוראת לזה "אוכל של סבתא" – קציצות, אורז, ירקות מבושלים וכו')
    טיפול תומך של פורמולות צמחי מרפא סיניות – בעקרון יש פורמולה סטנדרטית שנקראת "שמונת האוצרות", אבל אני תמיד חושבת שעדיך לעבור אבחון אצל מטפל מומסך להתאמת פורמולה ולא לקחת משהו מהמדף סתם.
    בנוסף, לא רק במצבים של דכאון, אלא באופן כללי אחרי לידה יש מהלך טיפולי של חימום הבטן התחתונה באמצעות מוקסה, לחיזוק והתאוששות.

  2. תודה ניקה, על השרות שאת עושה לאמהות.

הוסף רשומת תגובה