לידה מוקדמת, למה זה קורה וכיצד להימנע.

כל הסיבות ללידה מוקדמת

עבור רוב הנשים (88.5 אחוזים מהן, לייתר דיוק) הריון נמשך כ -40 שבועות, אבל בחלק מהמקרים הוא מסתיים מוקדם מהצפוי. צירים מוקדמים או לידה מוקדמת מתרחשת לאחר השבוע 20 להריון (לפני כן זה נחשב הפלה) ולפני השבוע 37. אף אחד לא יודע בוודאות מה גורם ללידה מוקדמת אך מומחים מצביעים על מספר גורמים שיכולים להוות סיבה לכך שהרחם מתחיל לייצר צירים וצוואר הרחם מתרחב עוד לפני שהתינוק מוכן לצאת החוצה. להלן הסיבות ומה את יכולה לעשות על מנת למנוע לידה מוקדמת.

  • עישון, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים: שימוש בחומרים אלה עלול לגרום לא רק להפלה אלא גם מגבירים את הסיכון של העובר להיוולד מוקדם או במשקל לידה נמוך, הסיבה לכך היא רעלים החוצים את השליה יכולים למנוע מהתינוק שלך מלקבל את החמצן הדרוש לו בשביל לגדול. כך שאם את צריכה סיבה להפסיק לעשן – הריון זה זה.
  • מרווח קצר בין הריונות: כניסה להריון מוקדם מ -18 חודשים לאחר שילדת מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת, מחקר שנערך לאחרונה מצא כי 20 אחוזים מהנשים המחכות פחות משנה בין ההריונות יולדות לפני שבוע 37, 10 אחוזים בקרב נשים שחיכו שנה עד 18 חודשים ופחות מ -8 אחוזים אצל נשים שחיכו יותר מ18 חודשים.
  • דלקות רחם ונרתיק: זיהומים בנרתיק כגון מחלות מין, זיהומים ברחם ובמי שפיר הם אחראים לכמעט מחצית מכל הלידות המוקדמות. מומחים חושדים שזיהומים אלה מובילים לדלקת הגורמת לשחרור של פרוסטגלנדינים – אותו החומר הגורם ללידה כשמגיע המועד. זיהומים בדרכים שתן שאינו מטופלת יכולות להיות אותה ההשפעה.
  • סיבוכי הריון: סיבוכים כגון סוכרת הריונית, רעלת הריון וכמות גדולה של מי שפיר, כמו גם בעיות שליה כגון שלית פתח או היפרדות שליה.
  • חריגות מבניות של הרחם ו / או צוואר רחם: רחם שאינו תקין, גדול מאוד, או שיש חריגות מבניות אחרות, כמו גם בעיות מבניות של צוואר רחם שאינו נשאר סגור כמו שהוא אמור להיות עד לסוף ההריון.
  • דלקות חניכיים: זה נשמע מופרך, אבל הורמוני הריון גורמים לרגישות יתר למחלות חניכיים אצל נשים הרות, שנמצאו קשורים ללידה מוקדמת. מומחים חושדים כי החיידקים הגורמים לדלקת בחניכיים יכולים להיכנס לתוך זרם הדם של האמא, להגיע לעובר וליזום לידה מוקדמת. אפשרות אחרת היא שהחיידקים הגורמים לדלקת בחניכיים יכולים גם לעורר את המערכת החיסונית לייצר דלקת בצוואר הרחם היוצרת לידה מוקדמת.
  • רמות מתח: חוקרי משערים שלחץ רגשי חמור, לא מהסוג שנגרם על ידי הורמונים משתוללים או על ידי יום רע, אלא כתוצאה מחוויה טראומטית, יכול להוביל לשחרורם של הורמונים המעוררים צירים.
  • גורמים תעסוקתיים: לחץ פיזי קיצוני בעבודה קשור גם לצירים מוקדמים. חוקרים מצאו קשר בין לישה מוקדמת לבין נשים העומדות לפרקי זמן ארוכים (יותר מחמש שעות ביום) או שהעבודה שלהן מתישה מאוד מבחינה פיזית.
  • הריון מרובה עוברים: הריונות של תאומים, שלישיות ויותר בדרך כלל מסתיים לפני שבוע 37.
  • גיל האם: נשים צעירות מגיל 17 ומבוגרות מגיל 35 נמצאות בקבוצת סיכון ללידה מוקדמת.
  • לידה מוקדמת קודמת: אם הייתה לך לידה מוקדמת בעבר, את נמצאת בסיכון מוגבר ללדת שוב בלידה מוקדמת.

כיצד למנוע לידה מוקדמת

למרות הקדמה הרפואית אין עדיין טיפול למניעה ללידה מוקדמת, במידה רבה משום שרופאים עדיין לא מבינים מספיק את הסיבות הגורמות לכך על מנת לפתח דרכים יעילות לטפל בה. אבל אין זה אומר שאין שום דבר שאת יכולה לעשות, יש שפע של דרכים שיסייעו לשמור על התינוק שלך בפנים עד שהוא יהיה מוכן לחלוטין ליציאה במועד.

  • המתיני לפחות 18 חודשים לאחר הלידה לפני הכניסה להריון הבא.
  • הקפידי על מעקב הריון תקין, כך הרופא שלך יוכל לעזור לך לטפל בכל גורמי הסיכון ללידה מוקדמת ולהבטיח לך הריון בריא וארוך.
  • שלטי במה שאת יכולה, הימנעי מעישון, שתייה ושימוש בסמים.
  • שמרי על משקל הריון תקין. עליה רבה מידי במשקל מגדילה את הסיכויים שלך לפתח רעלת הריון וסוכרת הריונית אשר מגדילים את הסיכוי לצירים מוקדמים. יחד עם זאת, גם עליה קטנה מידי גם מעמידה אותך בסיכון. לכן יש להקפיד על עליה מתונה של 18 -11 קילו בזמן ההריון.
  • שמרי על הבריאות הכללית שלך והקפידי לקחת ויטמינים להריון. למעשה, מחקרים מראים כי חומצה פולית (שכבר עושה כל כך הרבה טוב לתינוק שלך) עשויה גם להפחית את הסיכון להיפרדות השליה ורעלת הריון, שני תנאים המגבירים סיכון ללידה מוקדמת.
  • הקפידי על תזונה בריאה ומאוזנת. כמות מספקת של חומצות מסוימות שומן אומגה 3 (נמצאים בדגים, אגוזי מלך וזרעי פשתן) הוכיחה שהיא יעילה להפחתת צירים מוקדמים (ומגבירה את התפתחות המוח של התינוק שלך). מחקרים אחרים הראו כי הוויטמין C (נמצא בפירות הדר, פירות יער, פלפל) וסידן (חלב ומוצרי חלב, מוצרים או מיצים מועשרים) גם יכולים להיות מועיל במניעת לידה מוקדמת.
  • אכלי לעתים קרובות, זה לא מספיק לספק חומרים מזינים לתינוק, יש לעשות זאת גם בזמנים קבועים ותכופים ככל האפשר. נשים בהריון שאוכלות לפחות חמש פעמים ביום (שלוש ארוחות ושתי ארוחות ביניים, או חמש ארוחות קטנות יותר) מוטות פחות ללדת בטרם עת.
  • שתי מספיק מים, התייבשות עלולה לגרום להתכווצויות מוקדמות.
  • טפלי בחניכיים שלך. טיפול שיניים מונע הוא אחד מקווי הגנה היעילים מלידה מוקדמת. הקפידי היגיינת פה וביקורים תכופים אצל רופא השיניים שלך לפחות פעם אחת במהלך ההריון שלך, טפלי בבעיות קטנות לפני שהן הופכות לגדולות.
  • אל תתאפקי במתן שתן. ההתאפקות, מלבד היותה לא נוחה, יכולה לפגוע בשלפוחית השתן שלך ולהוביל לזיהום בדרך שתן, סיבה נוספת להתכווצויות מוקדמות.
  • בדקי את האפשרויות שלך: אם הייתה לך לידה אחת מוקדמת, מחקר שנערך לאחרונה מצא כי הורמון פרוגסטרון (הניתן כזריקה או ג'ל בשבועות 16 עד 36) מפחית את הסיכון ללידה מוקדמת בנשים עם היסטוריה קודמת – שאלי את הרופא נשים שלך.

 

הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא שגם אם את נמצאת בתוך קבוצת הסיכון ללידה מוקדמת אין זה אומר בהכרח שתלדי מוקדם ולהיפך, גם אם אינך נמצאת בקבוצת הסיכון תמיד קיים סיכוי ללידה מוקדמת ולכן יש להקפיד על כל כללי הזהירות.

 

 

פורסם ב: אמהות בדרך

על המחבר:

תגובות פייסבוק

comments

הוסף רשומת תגובה